Reisverslag Ligurie

Door: Linda op 6 februari 2012

ligurie reisverslag

De koffers zijn gepakt en we zijn helemaal klaar voor onze rondreis door Ligurië. Nog even controleren of we alle reisbescheiden en de paspoorten hebben en gaan……….

Waar gaan we naar toe?

Vanaf vliegveld Pisa gaan we in ieder geval naar Lerici, de rest is niet bekend.

Het is uiteindelijk geworden: Pisa – Lerici – Porto venere – Carrara – Massa – Lucca – Gambassi Terme – San Gigmignano – Rapallo – Portovino – Marina di Pietrasanta – Pisa (en heel veel plaatsjes hier tussenin)..

maandag 2 juli 2007

De vakantie aan de Ligurische kust is begonnen. Maar zo vanzelfsprekend was dat nou ook weer niet.

Op 1 haar na de vlucht gemist omdat meneer NS heel erge vertraging had en het grondpersoneel stuurde ons naar de verkeerde gate, etc. etc. Dus lag het niet aan ons. Ik zal je de details besparen, maar het was ‘not funny’. Krakend van de spierpijn reizen we dan toch af naar Pisa. De week hiervoor had ik een tennistoernooi op kunstgras. Nou dat heb ik geweten… moest hierna drie dagen bijkomen….

We landden op Pisa en daar stond onze gloednieuwe bolide klaar. Gewapend met mijn mobiele gratis navigatie van Nav4all.com crossen we door Pisa richting La Spezia. We blijven hangen in Lerici. Het is een schitterend kustplaatsje aan de Ligurische zee (linksbovenin Italie).

Bij toeval vinden we hier in echt lounge-hotel. Super relaxed en prachtig ingericht, 5 meter van je privestrandje én een privé zonneterras op je eigen dak van je kamer! Het hotel heet Locanda del Lido, en je MOET hun website bekijken, het is echt helemaal te gek daar !

Het is een hotel met maar een paar kamers, een stuk op 10 geloof ik. De mensen zijn er heel aardig en zijn zelfs nog blij dat je er bent. We ploffen neer bij de zee en drinken samen ons eerste vakantiedrankje. Hierna trekken we ons winterkloffie (van het koude Nederland) uit en de bikini aan en… het dak op! Het uitzicht is fraai over de baai in de Ligurische zee. Ik val in een diepe slaap. Hierna nemen we een lekkere douche en lopen we naar het strandje zelf 5 minuten verderop. We kiezen het restaurant La Conchiglia, een visrestaurant.

Carpaccio van zwaardvis met citroenolie vooraf en hierna Linguine met tong en groene asperges. Smullen maar. We kiezen uit een lijst met wel 100 soorten wijnen voor een wijn uit deze streek.

Later op een terrasje aan de boulevard nog een expressootje en we lopen terug naar hotel relaxte super hotel. Nog een paar bladzijden ‘Nieuwe Buren’ van Saskia Noort en mijn ogen vallen weer dicht.

Dinsdag 3 juli 2007

Voor het ontbijt lopen we naar de loungezaal met het ronde zwembad. Ook vandaag doen we het even rustig aan, want ik kraak nog steeds van de spierpijn. Ik trek mijn bikini weer aan klim het privé zonneterras op. Ik heb nog geen zonnebrandmiddel, die hebben ze op Schiphol allemaal in beslag genomen…. Het is toch bewolkt ( jaja….). Mijn partner probeert een krantje te scoren en neemt ook zonnebrand mee. Nou het was behoorlijk nodig. Nee mannen hebben dat niet nodig. Knalrood is hij vandaag van dat ene uurtje. Hij zou er de rest van de vakantie nog plezier aan beleven.

’s Middags eten we een pastaatje in het stadje. Voor mij is het iets met pommodore en basilicum, vegetarisch in ieder geval. Ik moet een beetje opletten met het eten van vis, want van sommige vissoorten wordt ik doodziek. De standaard vissen gaan nog wel, maar schaal- en schelpdieren, oei oei oei…

We lopen na deze heerlijke lunch weer terug naar ons privé zonneterras. Nou nou… het valt niet meer hoor . Weer vallen we in slaap, blijkbaar hebben we het nodig.

Voor de avond nemen we eerst een aperitief bij Bar Corona, reuze gezellig. Dat mag ook wel, want een glas wijn kost je gewoon € 5,00, da’s toch behoorlijk aan de prijs of niet? Wel krijg je er van allerlei soorten hapjes bij, zoals olijven, chipjes, pinda’s, van die platte ronde licht bruine bonen, etc. etc.

’s Avonds eten we bij een heel net restaurant met heerlijk eten, maar met een ontzettend chagrijnige bediening. De dames hadden ruzie… Nou ja, kan gebeuren maar eh je bent wel

behoorlijk wat euries verder…

Woensdag 4 juli 2007

Vandaag rijden we naar Porto Venere. Het is een marinebasis en een prachtige haven met flinke privé-jachten. De zee is azuurblauw en de golven beuken tegen de rotsen. Bij toeval lopen we door en komen bij een soort van fort uit en fotograferen de mooiste doorkijkjes . Een kopje koffie bij Bar la Vigna en een zoetig hapje erbij. Er zijn hier weinig toeristen en het is hier overal prachtig. De zon laat zich niet hele dagen zien, maar de temperatuur is rond de 25 graden.

We besluiten om nog twee nachten te blijven in ons lounge hotel want ook de omgeving hier is adembenemend.

Donderdag 5 juli 2007

Vandaag zijn we naar Cinque Terre geweest. Nee, geen 5,5 uur gelopen in de brandende zon. Wel jammer, want dan pas zie je de mooiste plekjes. Wanneer ik dit echt had willen doen had ik fatsoenlijke loopschoenen mee moeten nemen en niet van die charmante breek-je-nek-schoentjes en leuke teenslippers….

Toch had ik het graag gelopen, want ik weet zeker dat deze toch waanzinnig mooi moet zijn door de heuvels vol wijnranken en vergezichten. Dorpjes vol met trapjes op en trapjes af. In de trein vanaf La Spezia er naar toe (want met de auto kom je er gewoon niet). Bijna iedereen had loopschoenen aan of hardloopschoenen. De rit kostte € 1,35 per persoon. Wij zijn begonnen in Vernazza. Dit is echt meer dan de moeite waard. Prachtig! In Riomaggiore hebben we geluncht. Penne al la Bottarga met tuna, maar de tuna was denk ik op. Volgens mij heb ik iets met ansjovisjes gegeten, want het was me zout.. maar wel heel lekker. Mijn partner at spaghetti felletti. Iets van spaghetti met gebakken vis (soort lekkerbekjes) en een tomaatje. Ook zalig. Hierna terug naar ons hotel en we hebben in de lauwwarme zee gezwommen.

Weet je wat het meest gekke in de plaatsjes van Cinque Terre is? De boten liggen in de straatjes zelf en vaak is er niet eens een ding om die boten in het water te krijgen. Heel apart.

Vrijdag 6 juli 2007

Carrara en Massa staan vandaag op het programma. We verlaten Lerici.

Bij Carrara volgen we de borden ‘Cave di Marmo’. Deze leiden ons naar de steen/marmer groeven. Onvoorstelbaar hoe men in die enorme hoge bergen werkt om hier marmer te zagen en te verwerken. Heel indrukwekkend. We maken een paar foto’s en rijden richting Massa.

Massa is uitgestorven en gewoon ongezellig. We lopen nog wel even naar de Duomo en hierna rijden we door naar Marina di Massa.

Brrrr er staat veel politie en er is een ongeluk gebeurd in de hoofdstraat. Ik probeer niet te kijken, maar er ligt een fiets en ook zie ik nog een blauw zwembadje liggen. Brrrrrrr. Ik hou me maar voor dat er niets aan de hand is.

Het is stikheet en we gaan richting Lucca. Mijn partner wilde graag een keertje slapen in Hotel Universo, midden op het plein. Nou prima, dan gaan we dat doen. We hebben geluk en er is nog 1 kamertje beschikbaar. Doen! Nou dat hebben we geweten. Een TIP: check eerst altijd de kamer voordat je boekt.

Tsjonge jonge keiveel euroos voor één nacht. De kamer was erg stoffig en we begonnen spontaan te niesen. We waren nog maar twee minuten binnen. Nou en toen de bedden…. het waren hangmatjes! En vies oud tapijt op de grond, bah. Maar ja wel betaald he? Ik zei nog: als het te erg wordt dan is het jammer van het geld, maar dan gaan we gewoon. Het is wel onze vakantie en ik heb geen zin in chagerijn. Nou we zouden wel zien hoe het ging. We hebben door Lucca gelopen om e.e.a. te bezichtigen. En ik heb nog twee jurkjes ‘gescoord’. Ik had niks meer om aan te trekken, hahaa.

Op het plein stond ook nog een heel groot podium voor het Summer Festival en grote namen als George Michael, Norah Jones en John Legend zouden hier de aankomende dagen gaan optreden. Nou ik hoop maar niet dat die ook in dat vieze hotel moeten slapen.

Zaterdag 7 juli 2007

De andere dag ontbijten we met taartjes en checken snel uit. Getver, wat een goor hotel is dit zeg. Wat je noemt: vergane glorie!! Ik kan me onze reis van vorig jaar nog herinneren, toen zaten we in Montecatini Terme. Ach ja, het mag een keertje voorkomen in de vakantie, het zal onze vakantiepret niet drukken.

We hebben op www.agriturismo.com ons nieuwe onderkomen gevonden: Villa Bianca in Gambassi Terme. Het is ongeveer 1,5 uur rijden vanaf Lucca. Zo, wat een verademing zeg. Het is hier prachtig. Een charmante jonge dame verwelkomt ons en geeft ons de kamer ‘roodborstje’, maar dan in het Italiaans, Perticorosso, ofzo. Alle kamers zijn met de hand beschilderd en ook is er veel ruimte voor Italiaanse curiosa. De bedden zijn goed en alles is brandschoon.

Ondertussen is het lunchtijd en we eten onze lunch bij het zwembad. We blijven nog even uit de zon want het is stikheet. Er is niemand hier…. na ongeveer een half uur horen we geroezemoes en de 1e bruiloftsgasten dienen zich aan. Er is tot en met 20.00 uur een bruiloft van 120 gasten. Dat gebeurt ons vaker. Bij elke mooie locatie wordt getrouwd. Allemaal mooie gasten komen en een gedeelte is nieuwsgierig en komt ook bij het zwembad.

Zo gaat dan en het is heel normaal. Al deze mensen eten en drinken hier vanmiddag. Geen geschreeuw geen gelal, het verloopt allemaal keurig. Wel hoorden we dat de koks van dit restaurant twee dagen bezig zijn geweest met de voorbereidingen en omdat het (helaas) zo warm was is er weinig gegeten… tsjaa zonde toch?

Rond een uur of 19.30 uur lopen we naar de Casa waar we gaan douchen om hierna hier te gaan eten. HELAAS ivm een bruiloft is het restaurant vanavond niet geopend. We nemen de auto mee en rijden naar een dorpje verderop in de middle of nowhere… We gaan binnen zitten en krijgen alvast wat water en witte wijn.

Hierna komt er ook een groep van een man of 10 binnen met flink wat kinderen. En dan breekt de hel los. Wat een rotkinderen en ik baal als een stekker. Nee, ik heb zelf geen kinderen maar het is niet niet normaal dat ze gillend onder tafel door kruipen en keihard door het restaurant rennen. Ik kijk een paar keer behoorlijk boos naar zo’n moeder. Het helpt helaas allemaal niks. Mijn partner ziet de bui al hangen en vraagt een tafel in een ander gedeelte van het restaurant. Gelukkig is het mogelijk. Een aantal tafels volgt ons, nadat een kind van een ander stel begint te krijsen…. HELLUP!!! Ook wij moeten we gewoon de rekening betalen hoor. En als je dan ook nog zo’n avond hebt gehad, dan ben je niet blij!!

Goed, bij onze nieuwe tafel blijft alles gezellig en normaal Italiaans. Een hoop gezelligheid, gelach, maar geen gekrijs. Het eten was heerlijk, ik at 4 soorten bruschetta, Pici met een hete rode tomatensaus en een biefstuk.. We zijn nu niet in de buurt van de kust, dus hier zien we weer vlees op de kaart.

Zondag 8 juli 2007

Gambassi Terme, nooit van gehoord, maar ook hier is het levendig en heb je veel barretjes en restaurantjes. Terwijl ik dit schrijf is het denk 15.30 uur en ik stik hier de moord van de hitte. Vanochtend naar San Gigmignano geweest en mensen, mensen, mensen en torens bekeken. Hier is nu de 3e keer dat ik hier ben en heb zo ongeveer alles wel gezien. Een paar rondjes op mijn teenslippers geklepperd en de auto weer opgezocht. Ciao!!

We lunchen 300 meter van Villa Bianca en bestellen Spaghetti con cozze en Papardelle met everzwijnen en tomatensla. We eten weer voortreffelijk.

<en nu weer lekker luieren en schrijven> Zoals gezegd stik ik de moord van de hitte en ga het zwembad in. IEKZZZ waarom moet dat water nou altijd zo verrekte koud zijn? Ik begrijp er niets van. Zelfs de papagaaien op mijn bikini verschieten van kleur. Tot aan mijn middel heb ik het gered. Brrr wegwezen..

Maandag 9 juli 2007

Vandaag crossen we door het Toscaanse landschap en maken links en rechts foto’s en kletsen wat. Wat is het hier toch ongelofelijk mooi! We rijden en rijden en krijgen behoorlijk trek. Maar dat wordt lastig want het is maandag en dan zijn heeel veeel restauntjes gesloten. Ik val bijna om van de honger en bij toeval vinden we een klein barretje dat broodjes en vieze kleine pizzaatjes verkoopt. Het smaakt naar griebus, maar het uitzicht is mooi. Kijk, heb je dat toch. Onder het genot van een colaatje staren we naar het heuvellandschap.

We rijden hierna naar ons hotel en trekken onze badkleding weer aan. Heerlijk ons boekie lezen aan het zwembad. Saskia Noort: ‘Terug naar de kust’. Wow in één ruk uitgelezen en niet eens verbrand door de zon. Een heerlijk boek, beter dan De nieuwe buren. Althans dat vind ik persoonlijk. Het weer slaat een beetje om en het begint flink te waaien. Ik hoor een schreeuw en kijk op: mijn partner ligt klem onder de om gewaaide parasol. Ik hou mijn lachen in en vraag of het wel gaat. Er is niks aan de hand……gelukkig. Oh…. wat een gek gezicht.

’s Avonds eten we in Montaiano bij het restaurant Carpe Diem. Hmmmm Ik begin met carpacchio van zalm met citroenolie en ruccola. Mijn partner heeft een lasagne van vis. Dan komt de zeebaaars in het zout uit de oven binnenzwemmen en voor mij de dorade met gebakken aardappeltjes en champignons.

De witte wijn was een Vernacchia de San Gigmignano, tres terre (???). We hebben er heerlijk gegeten.

3 gangen eten kunnen wij niet zo goed. Het is echt veel, dus kiezen wij voor een antipasto & secondi piatti met wat sla en toebehoren. Of een antipasto en een prima piatti. Hierna soms een dolci maar meestal een espresso (decaffienato…zonder caffeine). En hierna schrijf ik vaak mijn dag verhaal.

Dinsdag 10 juli 2007

Dit was onze vakantie, we moeten terug……. de plicht roept!

We waren keurig op tijd om onze auto in te leveren de terug te vliegen naar Olanda, waar het gewoon hartstikke koud is en regent. Jammer….

Gauw maar weer boeken!

Het was weer een gave vakantie!

Klik hier voor de foto’s van Ligurie

KPICASA_GALLERY(webligurie)

Plaats een reactie

U dient in te loggen om een reactie te kunnen plaatsen